Powrót na stronę główną BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
GMINY MIEDZIANA GÓRA

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ
GMINY MIEDZIANA GÓRA

www.bip.gov.pl wersja klasyczna www.bip.gov.pl wersja kontrastowa

Gmina Miedziana Góra

Ikona statystyk

2014-01-15
Ikona statystyk

DECYZJA nr 6/13

DECYZJA nr 6/13

                  Na  podstawie   art. 71 ust. 2,  pkt  2, art. 75 ust. 1, pkt 3,  art. 84 iart. 85   ustawy  z 3.10.2008r. o udostępnianiu  informacji  o środowisku  i  jego  ochronie,  udzialespołeczeństwa  w  ochronie środowiska  oraz o ocenach oddziaływania  na środowisko (Dz. U. nr 199, poz. 1227 ze zm.)  dalej ustawa  UIŚ,   a także  § 3  ust.1 pkt 39 i 40 lit.a  Rozporządzenia  Rady  Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w  sprawie przedsięwzięć  mogących  znacząco oddziaływać  na środowisko (Dz. U. nr 213, poz.1397 ze zm.) - dalej  Rozporządzenie OOŚ   i art. 104  ustawy  z dnia 14 czerwca 1960r.   Kodeks Postępowania Administracyjnego  (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), porozpatrzeniu wniosku  KopalniOdkrywkowych  Surowców  Drogowych S.A.  25-116   Kielce ul. Ściegiennego 177,  które dnia23.06.2013r. złożyły akt  notarialny  Repet. A 4489/2013  z 17.05.2013r.  pt: Umowa  Przeniesienia, na  podstawie którego  prawa  KOSD S.A. zostały  przeniesione na  Kopalnię Kostomłoty  Sp. z o.o 26-085 Miedziana Góra,   

                                                  

stwierdzam

brak  potrzeby przeprowadzania   oceny   oddziaływania   na  środowisko

dla  przedsięwzięcia  pod nazwą:

             Poszerzenie odkrywkowej eksploatacji  złoża  wapieni dewońskich „Kostomłoty” na  nieruchomości    położonej  w  gminie   Miedziana Góra   w obrębie  Kostomłoty  Drugie,   nr nr  działek : 71/2,  71/3, 71/4,   80/4,  491/2, 491/3, 491/4,  491/5,  491/6, 491/7,  491/8,  334, 335,  336, 337,  338, 339, 352/1,  353/5,  353/7, 353/8,  353/9,  2216/1, 27/74,  27/76,  493/2, 494/3,  496/1, 2055/3,  2055/5, 2058/3,  2058/5, 2059/1,  340/2, 390/1.   

 

 Charakterystyka  przedsięwzięcia  stanowi załącznik  do   niniejszej decyzji.

 

UZASADNIENIE

 

          KopalnieOdkrywkowe  Surowców Drogowych  S.A. 25-116 Kielce  ul. Ściegiennego177,  dnia 19 kwietnia 2013r.  złożyły wniosek  o wydanie decyzji  o środowiskowych  uwarunkowaniach, która  określi środowiskowe  uwarunkowania  realizacji  przedsięwzięcia  pn.  „Poszerzenie odkrywkowej  eksploatacji złoża  wapieni  dewońskich „Kostomłoty”    z informacją,  że  przedmiotowa decyzja  będzie  niezbędna do uzyskania  nowej   koncesji  na  wydobywanie kopalin  ze  złoża. Od 17 maja 2013r.  aktem  notarialnym Repertor.  A 4489/2013,  sporządzonym  w   kancelarii  notariusza Michała Kasperka,    prawa  KOSD S.A.  przeniesiono  na  Kopalnię Kostomłoty   Sp. z o.o .

 

        Pismem   znak: OSGR.6220.3.2013  z dnia  25.04.2013r.  wnioskodawca został  wezwany  do usunięcia    braków  wniosku w  tym  do sprecyzowania    jego treści  ponieważ w punkcie   e) KIP był  zapis,  że przewidywane roczne wydobycie  kopaliny  wyniesie ok. 100 000 m3/rok  a  instalacja o wydajności  nie mniejszej  niż 100 000  m3/rok  kwalifikuje się  jako  przedsięwzięcie mogące   zawsze  znacząco   oddziaływać na   środowisko  - wymaga  więc  raportu.

Ponadto  KIP  nie spełniała   wymogów  art. 3. ust.1 pkt 3   w/w ustawy tj.

- pkt a)  należy  uzupełnić o dane  dotyczące  skali planowanego  przedsięwzięcia  tj:

1)  podać ilość  kopaliny [w  m3/ rok]  jaka będzie  przerabiana  przez planowaną  instalację

2)  podać  powierzchnię obszaru  górniczego  [w ha]

Ponadto,  obszar  objęty  wnioskiem,  to obszar  chronionego krajobrazu  podlegający  ochronie jako   Suchedniowsko– Oblęgorski  Obszaru Chronionego Krajobrazu,   co  oznacza, że  przedsięwzięcie  znajduje się na terenach  prawnie   chronionych a nie  poza tymi  terenami, jak wpisano  na str. 13  KIP.

-pkt c)  należy  uzupełnić dane  o  planowanej  maksymalnej   wielkości  ładunków materiałów wybuchowych,  w  kontekście ograniczeń  dot.  maksymalnych ładunków  materiałówwybuchowych,  które  zostały ustalone dla  kopalni  KOSTOMŁOTY (po protestach mieszkańców) na  podstawie  ekspertyzy opracowanej  we  wrześniu 2001r.  przez  AGH.

         Przedmiot  wniosku  należy sprecyzować  ściśle,  tj. jakie urządzenia  tworzą instalacje,  jedna  maszyna krusząco-sortująca  o  podanej wydajności  [w  m3/ rok] czy  dwie maszyny, które  utworzą instalację  o  sumarycznej wydajności -  z  przesiewaczem czy  bez.  Należy również  sprecyzować  parametry wiertnicy.    W/w    dane    niezbędne  do ustalenia skali   możliwego  oddziaływania przedsięwzięcia na  środowisko.

- pkt e)  należy  uzupełnić dane  o  zapotrzebowaniu  na paliwa do  maszyn,  przy planowanej zdolności produkcyjnej.   

- pkt f)  ze  względu na  protesty społeczne  w minionym okresie,   wnoszę  o szczególne  pochylenie  się nad  problemem  pylenia i hałasu  tj. wskazanie rozwiązań   skutecznie   ograniczających  pylenie i  hałas  instalacji do przerobu kamienia.

    Właściciele  nieruchomości położonych  w  sąsiedztwie kopalni  KOSTOMŁOTY  w 2009r.   składali  w   tut.Urzędzie Gminy  prośby  o interwencje   uzasadniając,  że  w  okresach  intensywnej pracy  zakładu  przeróbczego hałas  i pylenie   niezmiennie    przekraczają    przeciętną miarę    więc   sprecyzowanie  rozwiązań chroniących  ludność  przed w/w oddziaływaniem  jest konieczne.  Przypominam,   że  Woje-wódzki Inspektorat Ochrony  Środowiska  w Kielcach   parokrotnie  informował tut. Urząd  o kontrolach  problemowych przeprowadzanych  na  terenie należącym do  KOSD  z których wynikało,  że   zostały przekroczone  standardy  jakości powietrza  przez  kopalnię „KOSTOMŁOTY”  np:

-  pismo  z  10styczna  2007r.  znak:IK-601/539A/2006-7

-  pismo  z  18grudnia  2006r.  znak:IK-601/518/219/2006 – zarządzeniepokontrolne

 

pkt h)  W  punkcie tym   należy  odnieść się  do  wszystkich form  ochrony  przyrody, które  znajdują  się w pobliżu planowanego  przedsięwzięcia  lub mogą   zostać   narażone  na  jego  oddziaływanie. Podkreśla  się, że  cały  teren gminy Miedziana Góra  to  obszar prawnie  chroniony  w formie  obszarów  chronionego krajobrazu.  

           W  granicach gminy  Miedziana Góra  znajdują się   dwa  tereny  objęte    obszarem   NATURA 2000,   tj. PL260010  „Lasy Suchedniowskie” i  PL260014 „DolinaBobrzy”  a  pobliskim obszarem   jest PL260035 „Ostoja  Wierzejska”.   Na obszarach  tych ochronie   podlegają   siedliska i  wybrane  gatunki zwierząt   tam żyjących.  Zgodnie z wytycznymi  ministerstwa środowiska,  w tym  punkcie  należy zawsze  wskazać  odległość przedsięwzięcia  do   obszarów NATURA 2000 (nawet gdyby ta odległość wynosiła 50 km)  a w  przypadku  braku możliwości  oddziaływania  przedsięwzięcia  na te siedliska i gatunki,  należy  zawsze ten fakt  uzasadnić.

 

    Wnioskodawca  dnia 13 maja 2013r.  dostarczył  uzupełnioną KIP  i w tym  dniu zostało  wszczęte  postępowanie w  sprawie  wydania  decyzji   o   środowiskowych   uwarunkowaniach. 

Dnia 21 maja 2013r. zwrócono  się  do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach o wydanie opinii wsprawie  potrzeby  przeprowadzenia oceny  oddziaływania planowanego przedsięwzięcia  naśrodowisko.     

             Dane  o wniosku o  wydanie   w/w decyzji, zostały  zamieszczenie  w publicznie dostępnym  wykazie  i udostępnione  w  Biuletynie Informacji  Publicznej.

 

Rodzaj planowanego  przedsięwzięciaw  rozumieniu  rozporządzenia OOŚ to:

-  zgodnie  z   § 3ust. 1  pkt 39  -   instalacje do przerobu kopalin inne niż wymienione § 2  ust. 1 pkt 26

- zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a -   wydobywanie kopalin  ze złoża   metodą  odkrywkową inne  niż

                                                         wymienione w § 2 ust 1. pkt 27 lit. a:

a) bez względu na powierzchnię obszaru górniczego,  bo działalność  będzie prowadzona:

   -  na obszarach objętych formami ochronyprzyrody, o których mowa w art. 6 ust.1 pkt 1 5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub wotulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust 1 pkt 1 – 3 tejustawy

    -   z użyciem materiałów wybuchowych

    -   w odległości nie większej niż 0,5 km odmiejsca planowanego wydobywania kopalin metoda odkrywkową, znajduje się innyobszar górniczy ustanowiony dla wydobywania kopalin metodą odkrywkową

b) z obszaru górniczego o powierzchni  większej niż  2 ha  lub  o  wydobyciu większym niż  20 000 m3

    na rok, inne niżwymienione w lit. a.

 

W/w przedsięwzięcie  zaliczane jestdo  przedsięwzięć  mogących  potencjalnie  znacząco  oddziaływać na  środowisko.

         Obecna  powierzchnia obszaru górniczego  wynosi   5,26 15 ha, (całkowita powierzchnia złoża 5,9092 ha) a powierzchnia  terenu   górniczego tj. objętego oddziaływaniem  kopalni - 81,7707 ha .   W ramach   planowanego rozszerzenia wydobywania  kopalinze złoża  metodą  odkrywkową,  obszar   górniczy  zostanie powiększony  o 6.18 ha do powierzchni 11.44 ha  a  powierzchnia terenu objętego  oddziaływaniem  robót wzrośnie do ok. 215,4 ha  ze względu  na  odwadnianie złoża.  Planowana wielkość  wydobycia   wapieni  dewońskich -  90 000 m3/rok,  ok. 800 m3/dobę, przy  użyciu materiałów  wybuchowych odotychczasowej  wielkości: max.wielkość  ładunku na opóźnienie Qz= 81kg, a ładunku  całkowitego Qc=513kg.  Inwestor  w KIP deklaruje,  że ewentualne  zmiany wielkości ładunków  nie  będą powodować  szkodliwego oddziaływania  na  obiekty chronione. 

W skład infrastruktury  niezbędnej do  przeprowadzenia  wydobycia i  transportu  kopaliny na terenie  zakładu  wchodzą:

-  istniejąca  wiertnica 1 szt.

-  istniejąca  koparka 1 szt.  (z łyżką,  młotem udarowym  lub innym  osprzętem służącym do urabiania) 

-  istniejąca  ładowarka 1 szt.

-  istniejąca  spycharka 1 szt.

-  istniejący  samochód samowyładowczy  wozidło 1 szt.

 

W skład  planowanejinfrastruktury  niezbędnej do  przeprowadzenia przerobu  kopaliny na terenie  zakładu  wchodzą:

- planowany zestaw  maszynykrusząco-sortującej  (1 szt. mobilnyzestaw)

- planowany  mobilnyprzesiewacz (1 szt. dodatkowo wg. zapotrzebowania)

         

  Zgodnie  z  art.64 ust.1  ustawy  UIŚ, kwalifikowania przedsięwzięcia  do   przeprowadzenia   w/w oceny  dokonano   po zasięgnięciu  opinii    Regionalnego  Dyrektora Ochrony  Środowiska  - organ  ten  zajął stanowisko  w postanowieniu  znak: WOO.II-4240.197.2013.AS.3  z  dnia19.06.2013r. (data  wpływu  24.06.2013r.) w  którym  wyraził opinię o  potrzebie-konieczności przeprowadzania  oceny  oddziaływania przedsięwzięcia  na  środowisko i ustalił,  że raport  należy  sporządzić  stosownie do  wymogów  określonych     w art. 66  ustawy UIŚ  ze szczególnym  uwzględnieniem  uwarunkowań wynikających  z  charakteru przedsięwzięcia  polegającego na  wydobywaniu  kopaliny. 

 

             Organopiniujący nie  podał  innych motywów przesądzających o konieczności przeprowadzenia  procedury  oceny oddziaływania  na środowisko  wskazał jedynie  to,  że:

-  w  raporcie szczególnej  analizy wymagać  będą  zagadnienia dotyczące  charakterystykicałego  przedsięwzięcia  (w tym opis poszczególnych  elementów  infrastruktury technicznej  niezbędnej do prowadzenia  wydobycia, przeróbki  i  transportu kopaliny,  uwzględniająclokalizację  zestawów przeróbczych,  zaplecza socjalnego, technicznego) określenia  zasobów  złoża, przewidywanej  max. wielkości rocznego i max. dobowego  wydobycia i przerobu  kruszywa, wskazania  kierunków  prowadzenia eksploatacji,  rzędnych  poszczególnych  poziomów (pięter)  planowanego wydobycia,  lokalizacji  gromadzenia nadkładu,  jak  również kruszywa,  uwarunkowania  wynikające z budowy  geologicznej, hydrologii,  przedstawienia  informacji o pokryciu  szatą  roślinną i  występowaniu  gatunków chronionych  roslin  i grzybów  oraz  warunków wykorzystania terenu  w  fazie prac  przygotowawczych  i eksploatacji

-  raport  winien zawierać  informacje  dot. innych  przedsięwzięć   planowanych i  realizowanych  w sąsiedztwie  przedmiotowej  kopalni odkrywkowej  (np.przedsięwzięć  dla  których prowadzone    postepowania administracyjne  dot.  wydania decyzji  o  środowiskowych  uwarunkowaniach  np. „Budowa drogi  ekspresowej S-74 na odcinkuPrzełom/Mniów  - węzeł„Kielce-Zachód”,  „Rozbudowa oczyszczalniścieków  w  Kostomłotach Drugich  wraz z budową kanalizacji sanitarnej”,  w zakresie zrzutu  ścieków  i wód  z  odwodnienia kopalń  rowem  melioracyjnym do  rzeki Bobrzy

-    w  raporcie należy oszacować  ilość  wody i  źródło  jej zaopatrzenia  ( do prowadzeniadziałalności)

-   w  analizie zanieczyszczeń  do  powietrza i  emisji  hałasu należy  uwzględnić  max. moce  przeróbczeurządzeń/maszyn.  Należy wskazać  wielkość  unosu  emisji  pyłu PM10 oraz  realny udział  pyłu PM10  w pyle całkowitym,  określając rzeczywistą  skuteczność  zraszania, popartą  badaniami  lub literaturą.  Przeanalizowania  wymaga kwestia monitoringu przedsięwzięcia  na  etapie eksploatacji w zakresie  opadu  pyłu. W  raporcie  należy przeanalizować  wielkość  w/w emisji  w  odniesieniu do  granic  proponowanego obszaru  górniczego,  terenu władania  i  terenów chronionych akustycznie  ( wtym  również wyznaczonych  w miejscowych  planach zagospodarowaniaprzestrzennego ,  obowiązujących  w proponowanym  terenie  górniczym „Kostomłoty”). Rodzaj i skalamożliwego  oddziaływania  wymaga przeanalizowania  w  odniesieniu do czasu  jego trwania, częstotliwości i odwracalności.

Celem umożliwienia weryfikacji  założeń  przyjętych do obliczeń  należy przedstawić  w  raporcie dane wprowadzone  do  obliczeń emisji hałasu  i  zanieczyszczeń  do powietrza. Przyjęte dane na temat źródeł  emisji zanieczyszczeń  powinny być  spójne. W przypadku  stwierdzenia negatywnego  oddziaływania  przedsięwzięcia na środowisko należyzaproponować  rozwiązania, którepozwolą  na  dotrzymanie standardów  jakości  środowiska

-  raport  winien zawierać  analizę  dot. ilości i  jakości  odprowadzanych  wód kopalnianych  oraz  wód opadowo-roztopowych, uwzględniając  wody opadowe z  tymczasowych zwałowisk,  stożków magazynowych  i z terenu  zakładu przeróbczego,  zaplecza;  możliwości wystąpienia zmiany stanu wody  ze  szkodą dla  gruntów  sąsiednich, poziomów  wód  gruntowych, analizę  wpływu  na odbiornik  w/w  wód, mając  również  na uwadze  środowisko przyrodnicze.  Z uwagi  na  zasięg leja depresji  w  raporcie należy  przeanalizować  wpływ odwodnienia  na  zmianę stosunków  wodnych na  środowisko przyrodnicze  i  wody powierzchniowe,  jak  również odnieść  się  do konieczności monitorowania  wód podziemnych (np. piezometry do badania rozwoju  leja depresji)  i powierzchniowych. Ze szczególnym uwzględnieniem  należyprzeprowadzić analizę wpływu przedsięwzięcia  na  osiągnięcie celów  środowiskowych  „Planu gospodarowania  wodami naobszarze  dorzecza Wisły”  w związku  z  art. 81 ust.3  ustawy UIŚ. Analiza winna  dotyczyć wód  podziemnych ipowierzchniowych.

-  w raporcie  należy dokonać  analizy zagrożeń  dla  środowiska gruntowo-wodnego  i  zaproponować skuteczne  rozwiązania  ograniczające wpływ  na  jakość i  zasoby  wód podziemnych,  w tym najbliższych  GZWP.

 

         Wnioskodawca,  w  nawiązaniu do  w/w  opinii o  konieczności  przeprowadzenia  procedury oceny oddziaływania przedsięwzięciana środowisko i wykonania  raportu,  dnia  3lipca 2013r. złożył  wniosek  o wyrażenie  zgody  na uzupełnienie  złożonej  Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia  o  zagadnienia wymienione  w   postanowieniu  RDOŚ z  dnia 19 czerwca  br.  i  rozstrzygnięcie  sprawy w  oparciu  o uzupełnioną KIP tj.  bezkonieczności  sporządzania  raportu ponieważ   zdaniem  wnioskodawcy:

1) Przedsięwzięcie  będzie  realizowane na  gruntach,  które już  zostały  przekształcone  działalnością górniczą

2)  Eksploatacja  prowadzona  na   podstawie   dotychczasowej   koncesji  została  zakończona  a planowane  przedsięwzięcie  polega na  powiększeniu  o  ok. 1,8 ha  7-dmio hektarowego istniejącego obszaru  eksploatacji  Kopalni Kostomłoty  przy  wydobyciu 90 tys. m3/rok.  Będzie to kontynuacja  eksploatacji  złoża, co oznacza, że  nie  będzie wprowadzanych zmian  w  charakterze dotychczasowego wykorzystywania  terenu. Kopalnia„Kostomłoty”  bezpośrednio  sąsiaduje z  funkcjonującą  kopalnią „Laskowa”  o 23  hektarowym  obszarze eksploatacji  i  wydobyciu 250 tys m3/rok.  Wobec powyższego, obszar  oddziaływania  kopalni Kostomłoty  mieścił się  i  będzie się  mieścił  w obszarze  oddziaływania  kopalni „Laskowa”  i wynika z  kontynuacji  działalności co  nie  spowoduje   zmian w  dotychczasowym  oddziaływaniu na  środowisko.

3)  Maszyny i  urządzenia dotychczas  stosowane  w zakładzie  przeróbczym ,  zostaną  zastąpione  nowszymi

i  wydajniejszymi  co pozwoli   zmniejszyć  ich ilość  oraz  ograniczyć wpływ  na  środowisko

4)  Przeróbka  kopaliny będzie  realizowana  w wyrobisku, które  jest  zagłębione w  stosunku  do  naturalnego  poziomu terenu i  przy użyciu mobilnych maszyn. Dotychczas  zakład przeróbczy  jest stacjonarny i zlokalizowany na nie zmienionym  poziomie  terenu.   Dzięki  takiemu rozwiązaniu,   naturalne bariery  ograniczą  rozprzestrzenianie  się hałasu i  zapylenia, które  praktycznie  zostanie  zatrzymane  w granicach  wyrobiska.

 

        W  tym miejscu  należy  podkreślić, że  społeczeństwo  jest bardzo  zainteresowane  tym, by   wydobycie i  przeróbka kopaliny  odbywały  się z  zastosowaniem  środków ograniczających  hałas izapylenie  a  wielkość stosowanych  ładunków wybuchowych  nie  przekraczała dopuszczalnych  wielkości. Na wniosek  zainteresowanych  mieszkańców, dnia 4 czerwca 2013r.  organzorganizował spotkanie  mieszkańców  w remizie  strażackiej  w Miedzianej  Górze  z przedstawicielami  kopalni  Kostomłoty.   Przybyli  przedstawiciele  kopalni  (w tym Prezes  Zarządu -Rafał  Chaiński)  omówili planowane  przedsięwzięcie  i odpowiedzieli  na pytania zsali.  Wyjaśniono, że  przy nowej  koncesji  kopalnia rezygnuje  ze  stacjonarnego zakładu  przeróbczego  zlokalizowanego  przy drodze  wojewódzkiej  (ul.Bugajska). Stary  zakład przeróbczy zostanie zastąpiony  nowym,  mobilnym urządzeniem  krusząco-sortującym iprzesiewaczem  zlokalizowanym  w wyrobisku,  na  poziomach eksploatacyjnych,  co  znacznie ograniczy  zasięg  pylenia i hałasu.  Urządzenie to jest nowoczesne, wyposażone  w  system zraszaczy, co pozwoli  na  dalsze ograniczenie  hałasu izapylenia  terenów  sąsiednich.

Zapewniono,  że  wyniki badań  dot.  robót strzałowych  i doboru  ładunków  będą do  dyspozycji  społeczeństwa –  kopalnia  będzie   przekazywać     dokumentację   nie  tylko  do  Urzędu Marszałkowskiego 

 i   Urzędu Górniczego  ale również do Urzędu  Gminy  Miedziana Góra.

 

            W  świetle powyższego,  organ uznał,  że trafny jest  pogląd   Krzysztofa Gruszeckiego  zaprezentowany  w artykule pt: „Prawne podstawy  oceny  wpływu na  środowisko  oddziaływań skumulowanych”  zamieszczonym  w miesięczniku  „SamorządTerytorialny” - 2012.3.58 - nr 144985/2. 

Autor pisze; Mając wątpliwości  co do  oceny informacji  zawartych wkarcie  informacyjnej  przedsięwzięcia,  organ administracji  niekoniecznie  musi od  razu orzekać  o obowiązku  przeprowadzenia  oceny oddziaływania  na środowisko,  ale kierując się  wynikającą  z art.7  k.p.a.  zasadą prawdy  obiektywnej,  może podjąć  z  urzędu działania  zmierzające do  wyjaśnienia  pojawiających sie  wątpliwości albo – jeżeli  odnoszą się  one do okolicznościprzedstawionych  w  karcie informacyjnej  przedsięwzięcia – wezwać  do ich usunięcia  podmiot  zainteresowany  skorzystaniem ze środowiska.  Dopiero jeżeli przeprowadzenie  takiegopostępowania  wyjaśniającego  nie usunie wątpliwości  organu co doskutków  dla środowiska  planowanego przedsięwzięcia,  powinien on,  kierując  się wynikająca  z art.6 p.o.ś.  zasadą przezorności,  orzec  o konieczności przeprowadzenia oceny  oddziaływania  na środowisko

       Mając  powyższe na  uwadze,  organ wydający  decyzje  przychylił się  do  wniosku strony- i w ramach postępowania  wyjaśniającego,  uzyskał informacje  uzupełniające   do KIP, które  zostały  dostarczone w dniu  24 lipca  br. i  poprawiona  w  terminie   do  12 sierpnia br.  Uzupełnione informacje  wyjaśniły  wątpliwości co do skutków przedsięwzięcia  dla  środowiska i tym  samym  nie było potrzeby  orzekania o  konieczności  przeprowadzania  oceny oddziaływania  na  środowisko.

                     Celem  postępowania  w którym  wydaje  się decyzje  o środowiskowych  uwarunkowaniach  jest możliwe  najlepsze  zabezpieczenie  środowiska przed  negatywnym oddziaływaniem  przedsięwzięcia. Womawianym  przypadku  mamy do czynienia  z  działalnością, której   zagrożenia mogące  wynikać  z realizacji zamierzonego  przedsięwzięcia   znane  (kontynuacja  działalności) tak samo jak  środki jakie należy  zastosować w  celu  wyeliminowania lub  ograniczenia tych zagrożeń. 

                     Przeprowadzając kwalifikację ustalającą  czy  należy przeprowadzić  ocenę  oddziaływania   planowanego przedsięwzięcia  naśrodowisko  uwzględniono uwarunkowania  o których  mowa  w  art.63 ustawy UIŚ  opisane  w załączonej do  niniejszej  decyzji charakterystyce  przedsięwzięcia.

 

 

Wnioskodawca podejmując się  działalności  mogącej oddziaływać  na   środowisko, od  początku  przewiduje działania,  które  mają na celu  zapobieganie  przewidywanym ujemnym  oddziaływaniom  planowanej działalności tj: 

-  likwidacja  stacjonarnego zakładu  przeróbczego   zlokalizowanego  w  pobliżu  drogi DW 748 - ul. Bugajska

   a  do  przerobu   kopaliny   planuje się  zastosowanie  zestawu  mobilnej   maszyny   krusząco - sortującej 

   i   mobilnego przesiewacza.  Urządzenia  mobilne pracować  będą   w wyrobisku  tj. na   rzędnej   poniżej 

   terenu  otaczającego kopalnię. Zagłębienie wyrobiska będzie postępować aż osiągnie  66 m przy VIII poziomie

   ekploatacji.   Taka lokalizacja  zakładu   przeróbczego     pozwoli   na  ograniczenie   jego    oddziaływania 

   (pył i hałas)  ścianami  wyrobiska. 

-   zastosowanie   na w/w  urządzeniach  mobilnych zraszaczy,  co  pozwoli na  dodatkowe  ograniczenie emisji

    pyłu  przy niekorzystnych  warunkach  atmosferycznych  przy których prowadzone  będzie  również zraszanie 

    dróg  technologicznych  przy użyciu   polewaczki  lub innych  maszyn  lub urządzeń

-  stosowanie  ładunków wybuchowych  o  wielkościach, które pozwolą  na  ograniczenie oddziaływań  robót

   strzałowych  do  stref  przedstawionych   na „Mapie uwarunkowań środowiskowych”. Wnioskodawca

   zapewnił,  że wyniki  badań  dot. robót strzałowych  i doboru  ładunków  będą do  dyspozycji  społeczeństwa,

   kopalnia   będzie  przekazywać     dokumentację   nie  tylko  do  Urzędu Marszałkowskiego i   Urzędu

   Górniczego  ale również do Urzędu  Gminy  Miedziana Góra.

-  po  zakończeniu eksploatacji  przewiduje  się rekultywację  terenu    -   kierunek    wodno-zadrzewieniowy.

   Zaplanowany  kierunek jest  najbardziej odpowiedni  z  uwagina  fakt, że  wyrobisko  napełni się  częściowo

    wodą   po zaprzestaniu  pompowania wód  złożowych.  Spodziewana jest  odbudowa  zwierciadła wody

     poziomu  górnodewońskiego.   Ze względów  przyrodniczych  w rekultywacji  powinny  być  wykorzystane 

    rodzime  gatunki drzew  i  krzewów typu: sosna  zwyczajna,  jodła pospolita,  świerk  pospolity, buk 

    zwyczajny,  dąb szypułkowy,  brzoza,  grab, pospolity  lub osika.

 

                W  bezpośrednim sąsiedztwie  kopalni  Kostomłoty funkcjonuje  kopalnia  Laskowa, w której  aktualne wydobycie  prowadzone  jest na poziomie  VII o  rzędnej 229 m n.p.m.  a ilość  wód  kopalnianych+ opadowych  odprowadzanych do rowu melioracyjnego   wynosi 2952 m3/d.  Planowane  jest udostępnienie  poziomu VIII(ostatniego)  o  rzędnej 220 m n.p.m.  przy dopływie  wód   w ilości 6370 m3/d -  razem 9322 m3/d.  Kopalnia  Laskowa uzyskała  pozwolenie   wodnoprawne na  wprowadzanie  wód z odwodnienia  kopalni Laskowa  do rowu  melioracyjnego „C”  - znak: RO.II.6341.108.2013.DP  zdnia 01.08.2013r.   w  ilości:

- Q max.h.= 388,5 m3/h

- Q śr.dob.= 9322 m3/d

Termin obowiązywania  pozwolenia: do 1sierpnia 2023r.

 

              Planowane  rzędne  wydobycia na terenie kopalni Kostomłoty  to :    I pozom - 300m n.p.m,

 VIII poziom –(ostatni) 234 m n.p.m .

 

Oznacza  to,  że   planowane   wydobycie   w kopalni Kostomłoty  rozpocznie sięna  rzędnej  o  ok.1 m  wyżej  niż aktualna eksploatacja  w  kopalni Laskowa  a  zakończenie planowanego   wydobycia  na rzędnej o  ok. 14 m wyżej  niż ostatni  poziom  eksploatacji na terenie  kopalni Laskowa. 

               Wobecpowyższego  zasięg leja depresji  z odwodnienia złoża   Kostomłoty pokrywa  się  w większości  z  zasięgiem leja  depresji  kopalni Laskowa,  co  skutkuje tym, że  odwodnienie kopalni  Kostomłoty  w zasadzie nie zmieni  kierunku  strumienia wód  podziemnych  biegnącego do  centrum  odwadnianej kopalni Laskowa. Oznacza to,że  eksploatacja i  odwodnienie złoża  Kostomłoty  nie spowoduje pogorszenia  stanu  jednolitych części  wód  podziemnych JCWPd 121,  w  szczególności  przedsięwzięcie  nie przyczyni  się  do powstania  zagrożenia  nieosiągnięcia  dobrego stanu ilościowego w 2015r.  wg.  kryteriów uwzględniających  powiązanie  ekosystemów lądowych zależnych  od części  wód podziemnych.

             

               Dokonując  analizy  ujętych w  KIP  sposobów zapobiegania  i  ograniczania negatywnego  oddziaływania  na środowisko,   w decyzji  odstąpiono  od konieczności  dokonywania  oceny oddziaływania przedsięwzięcia  na  środowisko ponieważ   nie   przewiduje się  przekroczenia  standardów jakości  środowiska  w zakresie  przedsięwzięcia  poza terenem  zakładu. 

 

            Uwarunkowania  które  uwzględniono podejmując  niniejszą decyzje   ujęto w  załączonej  charakterystyce  przedsięwzięcia,  po uwzględnieniu  których   w oparciu  o  art. 84 ustawy UIŚ   orzeczono  jak w  sentencji.

 
 

Ostatnią modyfikację serwisu wykonano 2024-04-30 11:16:27, zmian dokonał(a): Klaudia Misiewicz

WCAG 2.0 (Level AA)