2013-01-09
POSTANOWIENIE - w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifiko-waniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 257, poz.2573 ze zm.) - dalej Rozporządzenie OOŚ- po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w Kielcach postanawiam odstąpić od obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: Przebudowa drogi powiatowej nr 0286T od km 0+000 do km 4+486 wraz z budową chodnika w m. Porzecze, Pępice, Bobrza, Przyjmo.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm), w związku z art. 63 ust. 2 ustawy z 3.10.2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. nr 199, poz.1227) dalej ustawa UIŚ, a także § 3 ust.1 pkt 60 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifiko-waniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. nr 257, poz.2573 ze zm.) - dalej Rozporządzenie OOŚ- po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w Kielcach
postanawiam
odstąpić od obowiązku przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: Przebudowa drogi powiatowej nr 0286T od km 0+000 do km 4+486 wraz z budową chodnika w m. Porzecze, Pępice, Bobrza, Przyjmo.
UZASADNIENIE
Powiatowy Zarząd Dróg w Kielcach - podmiot planujący w miejscowości Porzecze Bobrza, Przyjmo gm. Miedziana Góra i w miejscowości Pępice gm. Mniów realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej o łącznej długości 4,4860 km wraz z budową jednostronnego chodnika, przepustu do przeprowadzenia rz. Ciemnica oraz budową odwodnienia drogi - dnia 13 listopada 2012r. złożył wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która określi środowiskowe uwarunkowania realizacji w/w przedsięwzięcia. Przedmiotowa decyzja będzie niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dane o wniosku, zostały zamieszczenie w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających dane o środowisku i jego ochronie i udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej.
Rodzaj planowanego przedsięwzięcia w rozumieniu § 3 ust. 1 pkt 60 Rozporządzenia OOŚ - to droga o nawierzchni utwardzonej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km oraz obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, zaliczana do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z art. 63 ustawy UIŚ wydanie przedmiotowej decyzji wymaga przeprowadzenia kwalifikacji ustalającej, czy należy przeprowadzić ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, co stanowi część postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Kwalifikowania przedsięwzięcia do przeprowadzenia w/w oceny dokonano:
1. Zgodnie z art. 64 ust.1 ustawy UIŚ, po zasięgnięciu opinii :
a) Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska - organ ten zajął stanowisko w postanowieniu znak: WOO.II-4240.318.2012.AJP.1 z dnia 13.12.2012r. (data wpływu 17.12.2012r.) w którym wyraził opinię,
że nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
RDOŚ wydając postanowienie, wziął pod uwagę charakter przedsięwzięcia, jego zakres przedmiotowy i technologię wykonania, lokalizację w obszarze zurbanizowanym, skalę i niewielką uciążliwość oraz krótkotrwałe negatywne oddziaływanie na środowisko w fazie jego realizacji. Inwestycja zlokalizowana jest w sąsiedztwie, ale poza obszarami NATURA 2000 i przebiega w granicach obszaru najwyższej ochrony (ONO) głównego zbiornika wód podziemnych GZWP Nr 414 Zagnańsk (na terenie m. Przyjmo i Porzecze) oraz w granicach strefy zasilania GZWP Nr 417 Kielce. Przewidziany przez inwestora sposób prowadzenia robot zapewni nie przedostawanie się do środowiska substancji ropopochodnych. Wzięto również pod uwagę lokalny charakter i zasięg oddziaływania przedsięwzięcia, ograniczony do terenu inwestycji i użytkowników posesji znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie drogi. W wyniku realizacji inwestycji uporządkowane zostanie odprowadzanie wód opadowych i roztopowych, nastąpi poprawa stanu nawierzchni co ograniczy uciążliwość drogi w zakresie emisji hałasu i zanieczyszczeń powietrza oraz nastąpi poprawa bezpieczeństwa pieszych co zapewni budowa chodnika. Biorąc pod uwagę, że odległość przedsięwzięcia do najbliższego obszaru Natura 2000 „Dolina Bobrzy” to 100 m, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania na cele ochrony tj. stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, i gatunki dla ochrony których wyznaczono obszar Natura 2000 oraz jego integralność i powiązanie z innymi obszarami.
b) Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach, do którego Wójt złożył stosowny wniosek dnia 27 listopada 2012r. - organ ten, do dnia sporządzenia niniejszego postanowienia nie wydał opinii. Wobec powyższego, zgodnie z postanowieniami art. 78 ust.4 ustawy UIŚ niewydanie opinii traktuje się jako brak zastrzeżeń.
Powyższe opinie zostały w całości uwzględnione przy dokonywaniu kwalifikacji.
2. Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy UIŚ, Wójt uwzględnił następujące uwarunkowania:
a) rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie polega na przebudowie drogi powiatowej nr 0286T, a więc na podwyższeniu jej parametrów technicznych i eksploatacyjnych. Droga planowana do przebudowy, bierze swój początek w gminie Miedziana Góra w m. Przyjmo na skrzyżowaniu z drogą krajową Nr 74. Przebieg drogi jest następujący:
- od km 0+000 do km 0+600 przez m. Przyjmo (ul. Berlinka) ... 600 m
- od km 0+600 do km 2+649 przez m. Bobrza ....................... 2 049 m
- od km 2+649 do km 2+763 przez m. Pępice gm. Mniów ......... 114 m
- od km 2+763 do km 4+486 przez m. Porzecze ...................... 1 723 m
------------------------------------------
Razem długość: 4 4860 m
Obecnie droga ma szerokość jezdni 5 m, nawierzchnię asfaltową z poboczem szer. 1 m i brak chodników. Omawiana droga przeznaczona do przebudowy to droga lokalna o czym świadczy jej szerokość w liniach rozgraniczających i to, że stanowi dojazd do terenów zabudowań mieszkalnych lub usługowo-handlowych - drobne usługi i handel dla lokalnej społeczności. Przebudowywana droga stanowi ciąg komunikacyjny do drogi krajowej nr 74.
W ramach inwestycji przewiduje się :
- powiększenie szerokości jezdni z 5 m do 5, 5 m na długości 4,4860 km i wykonanie 7 zatok autobusowych
- wykonanie nawierzchni o nośności zapewniającej kategorie obciążenia ruchem KR1 oraz parametrów
drogi jak dla klasy Z, nacisk 100 kN na oś, prędkość Vp= Vm= 50 km/h
- budowę, po lewej stronie drogi chodnika szerokości 1,5 m i pasa zieleni szerokości 1 m pomiędzy
tym chodnikiem i jezdnią
- budowę, po prawej stronie drogi, rowu drogowego szerokości 2 m z dnem szer. 40 cm i pobocza
szer. 1 m pomiędzy tym rowem i jezdnią
- budowę zjazdów z posesji z kostki betonowej - ok. 214 szt.
- rozbiórkę mostu na rz Ciemnicy i w jego miejsce budowę przepustu - światło 450cm x 300cm
- budowę kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód do rowu drogowego
- przebudowę 10-ciu przepustów, do przeprowadzenia pod drogą wód opadowych i roztopowych
Odbiornikiem wód deszczowych i roztopowych będą: rów drogowy, cieki naturalne i rz. Ciemnica odprowa-dzające wody do rz. Bobrza.
Skala przedsięwzięcia jest niewielka, ponieważ teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie to ok.4,9 ha w tym, powierzchnia jezdni to ok. 2,5 ha. W sąsiedztwie brak innych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, co eliminuje kumulację ewentualnych negatywnych oddziaływań. Zdecydowana większość wód opadowych ujmowanych do systemu odwodnienia drogi, kwalifikuje się jako wody opadowe zanieczyszczone w granicach dopuszczonych normą więc nie wymagają oczyszczenia przed odprowadzeniem do cieków.
Uciążliwość drogi po przebudowie, wynikająca z emisji hałasu wywołanego ruchem samochodowym będzie zmniejszona a wybudowany chodnik poprawi bezpieczeństwo ruchu pieszego.
Ryzyko wystąpienia poważnej awarii nie występuje – brak zagrożenia wystąpienia wypadku lub awarii pojazdu przewożącego substancje niebezpieczne.
b) usytuowanie przedsięwzięcia.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie gminy Miedziana Góra obręby ewidencyjne Porzecze, Bobrza, i Przyjmo oraz na terenie gminy Mniów obręb ewidencyjny Pępice - zgodnie z wykazem ujętym w Karcie Informacyjnej Przedsięwzięcia. Trasa przebiega w granicach obszaru najwyższej ochrony (ONO) głównego zbiornika wód podziemnych GZWP Nr 414 Zagnańsk (na terenie m. Przyjmo i Porzecze) oraz w granicach strefy zasilania GZWP Nr 417 Kielce. Przewidziany przez inwestora sposób prowadzenia robot zapewni nie przedostawanie się do środowiska substancji ropopochodnych.
Droga podlegająca przebudowie i prowadzona jest po niwelecie terenu, co oznacza brak istotnego przekształcania rzeźby terenu i nieznaczny wpływ na krajobraz . Planowana budowa chodników, rowu drogowego , pasa zieleni i pobocza nie stwarza zagrożenia dla walorów przyrodniczych i krajobrazowych terenu.
Przedsięwzięcie położone jest w obszarze objętym prawną ochroną przyrody tj. na terenie Suchedniowsko-Oblęgorskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu i poza obszarem sieci NATURA 2000.
Odległość do najbliższego obszaru NATURA 2000, pn: „Dolina Bobrzy" ustanowionego dla zachowania zbiorowisk roślinnych oraz siedlisk gatunków będących przedmiotem zainteresowania Unii Europejskiej, wynosi około 0,1 km a odległość do obszaru pn: „LASY SUCHEDNIOWSKIE” , oznaczonego PLH260010
wynosi około 0,9 km.
Biorąc powyższe pod uwagę, nie przewiduje się znaczącego negatywnego oddziaływania na cele ochrony obszarów NATURA 2000 , w tym w szczególności na stan siedlisk przyrodniczych, siedlisk gatunków roślin i zwierząt, gatunki dla których ochrony wyznaczono lub planuje się wyznaczyć obszary NATURA 2000 oraz ich integralność i powiązania z innymi obszarami.
Przedsięwzięcie zlokalizowano zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectwa Porzecze, Bobrza i Przyjmo. Głównym celem realizacji omawianej inwestycji jest zapewnienie bezpieczeństwa pieszym korzystającym z istniejących dróg powiatowych, przez budowę jednostronnego chodnika w ich pasie drogowym. Inwestor, na tym etapie realizacji przebudowy przewidział jednostronne poszerzenie jezdni z 5 m do 5,5 m. Poszerzenie jezdni do przewidzianej w MPZP szerokości 6m może nastąpić przy kolejnej przebudowie jezdni. Etapowe dochodzenie do uzyskania przewidzianych w MPZP parametrów drogi (szerokość jezdni 6 m) uznaje się za działanie uzasadnione i nie sprzeczne z postanowieniami MPZP.
c) rodzaj i skala możliwego oddziaływania na środowisko.
Możliwe oddziaływanie przedsięwzięcia w fazie realizacji to:
- zapylenie związane ze stosowaniem sypkich kruszyw
- hałas związany z pracą maszyn i urządzeń
- wycinka drzew i ewentualne uszkodzenie systemu korzeniowego drzew rosnących blisko terenu budowy
- utrudnienia w dostępie do posesji szczególnie po wykonaniu wykopu pod rów .
Możliwe oddziaływanie przedsięwzięcia w fazie eksploatacji to:
- odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z nawierzchni drogi do cieków prowadzących przez tereny
obszaru najwyższej ochrony (ONO) głównego zbiornika wód podziemnych GZWP Nr 414 Zagnańsk ( m. Przyjmo i Porzecze) oraz w granicach strefy zasilania GZWP Nr 417 Kielce. Przewidziany przez inwestora sposób prowadzenia robot zapewni nie przedostawanie się do środowiska substancji ropopochodnych w tym do rzeki Bobrzy a w osadnikach wpustów ulicznych zatrzymana zostanie zawiesina piasku i innych zanieczyszczeń,
- hałas komunikacyjny i zanieczyszczenie powietrza spalinami zostaną zmniejszone w stosunku do
wartości aktualnych, ponieważ po przebudowie nawierzchnia będzie trwała, zwiększy się płynność poruszania się pojazdów co wpłynie na skrócenie czasu przejazdów, zmniejszenie hałasu i zmniejszenie zużycia paliwa.
Nie przewiduje się przekroczenia standardów jakości środowiska dla dróg ujętych w zakresie przedsięwzięcia a ustalone oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia, minimalne niekorzystnie wpłynie na środowisko. Uwzględniając lokalizacje inwestycji w centralnej Polsce należy, stwierdzić, że transgraniczne oddziaływanie na środowisko nie wystąpi. Po uwzględnieniu powyższych uwarunkowań, na podstawie art. 63 ust.2 ustawy UIŚ orzeczono jak w sentencji.